עידוד מוטיבציה לתקשורת ודיבור אצל ילדים עם קשיי התפתחות

דרכים יצירתיות להגברת מוטיבציה ללמידת דיבור אצל ילדים עם קשיי התפתחות

התנהגות מילולית מאפשרת לבני האדם לתאר מחשבות, רעיונות, תחושות ורגשות. ומעבר לכך, לגרום לשינוי בהתנהגותם של אחרים הנמצאים אתם בקשר ישיר או עקיף. רכישת השפה הינה הליך אופרנטי המבוסס על יכולת האדם להשמיע קולות עוד בגיל הינקות ולהיות מחוזק מתוצאותיהם. פירושו של החיזוק הוא בכך שהשמעת הקולות מלווה בתוצאה נעימה דוגמת תשומת לב או התלהבות של ההורים ובהקשר זה תדירותה עולה. הן השמעת הקולות והן תשומת הלב של ההורים, כמו גם מחזקים אחרים בסביבה הינם מצבים ראשוניים המוטבעים בגנים ומאפשרים את רכישתה של התקשורת המילולית. בשלב זה נתון אופן רכישת השפה, או עיצוב הקולות המושמעים ע"י העוללים בידי הסביבה המיידית אשר "בוחרת" את הקולות שיושמעו בעתיד. בדרך דומה נקבעים הקולות שייעלמו מן הרפרטואר מכיוון שלא יזכו לתשומת לב או אף ילוו בתגובה בלתי נעימה. בהמשך ובאופן שיטתי ומהיר הופכים הקולות למילים ואלה מתחברות למשפטים, המעוצבים גם הם ע"י הסביבה מכיוון שהם משיגים תוצאות נעימות או שהם מונעים או מפסיקים מצבים בלתי נעימים.

התפתחות הדיבור מבוססת על יכולת גנטית להפיק קולות ולהיות מחוזקים ע"י הסביבה המעצבת את התנהגותנו המילולית. מרכיביה ואופייה של שפה, צליליה הייחודיים, הניואנסים הנלווים אליה והסלנג המתעדכן בצידה, נרכשים ע"י "הקהילה המילולית" בתהליך למידה הדומה לזה המסביר את רכישתה של כל התנהגות אחרת. התפתחות השפה מעוגנת באבולוציה הביולוגית והחברתית של כל תרבות ומהווה חלק מתהליך ההתאמה לסביבה של בני האדם כיצורים חברתיים.

התפתחות הדיבור והשפה הינה תופעה מדהימה בשל המהירות הרבה בה היא מתרחשת. תוך שנים ספורות מפתחים הילדים שפה עשירה באמצעותה הם מצליחים לתקשר עם סביבתם ולהשיג את מבוקשם. אמנם הדיבור אינו ערוץ השפה היחיד וניתן לתקשר באמצעות סימנים, מחוות, סמלים ותמונות, אולם זו הדרך היעילה ביותר לתקשר. יתרה מזאת, ליקויים בדיבור עלולים להיות כרוכים בקשיי השתלבות בחברה המתלווים ובתגובות רגשיות בלתי נאותות. 

השפה הינה הנדבך העיקרי בלמידה אצל תלמידים בעלי התפתחות תקינה. השיבוש ברכישתה של השפה אצל ילדים עם ליקויי התפתחות הינו קשה ביותר ופוגע בצורה משמעותית ביכולת הלמידה שלהם. לפיכך, תוכניות רבות משקיעות מאמץ רב בהקניית שפה ומנסות לסייע להתפתחות הדיבור לפני הקניית מיומנויות תקשורת חלופיות (למשל, שפת סימנים).

אסטרטגיות רבות ומגוונות פותחו כדי לסייע לילדים בספקטרום האוטיסטי להתגבר על הקשיים בלמידת הדיבור. חלקן מתייחסות לקשיים הפונולוגיים, חלקן לקשיים הקוגניטיביים וחלקן לקשיים הרגשיים הבאים לידי ביטוי בין השאר במוטיבציה לקויה. קשה להפריד בין התחומים השונים בכל הקשור למשמעויות הדידקטיות הכרוכות ביישום האסטרטגיות השונות. יתרה מזאת, הבנת המאפיינים הרגשיים של ילדים עם אוטיזם הינה חיונית ביותר להבטחת הוראה מתאימה ולמידה יעילה. יישומן הישיר של אסטרטגיות שנמצאו יעילות בהוראת הדיבור לילדים רגילים אינו מספק. לפיכך, מוצע בזאת להתאימן לייחודיות הנובעת מניתוח תפקודי של תהליכי למידה אצל ילדים בספקטרום האוטיסטי.

על רקע זה תעסוק ההרצאה בהיבטים הבאים:

  1. שיקולים דידקטיים בהבטחת רכישת מרכיבי הדיבור הבסיסיים לפי הגישה ההתנהגותית.
  2. ניתוח תפקודי של קשיי ההוראה והלמידה אצל ילדים בספקטרום האוטיסטי.
  3. עקרונות יסוד בהגברת מוטיבציה להפקת דיבור.
  4. החשיבות בפיתוח הליכים יצירתיים (שונים מאלה המקובלים בהוראה לתלמידים רגילים).
  5. דוגמאות מצולמות הממחישות הליכים יצירתיים מעין אלה.

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email
מחפשים הרצאה אחרת ?