למידה דרך תנועה

פתח דבר

ספר זה מתאר את התכנית ההתנהגותית שיושמה בבית הספר "הוד" שבהוד השרון משנת תשנ"ג ועד לסגירתו בשנת תשס"ב.
תכנית "הוד" יצאה לדרך בראשית שנות ה – 90 )תשנ"ב(, לאחר איתור צרכים מקיף ומעמיק בשיתוף פעולה בין צוות התכנית לצוות המוביל של בית הספר בראשותן של המפקחת על החינוך המיוחד ושל המנהלת. נבנתה אסטרטגיה ייחודית שהתבססה על עקרונות והליכים מתחום "ניתוח יישומי של התנהגות". כל מרכיבי התכנית הם בעלי תוקף מחקרי ויישום מתמשך במסגרות חינוך רבות בעולם ובישראל. התכנית זכתה בשיתוף פעולה פורה של צוות המורים ושל התלמידים והפכה למעשה לחלק בלתי נפרד מהוויית בית הספר.
התכנית זכתה בפרס ארצי של רשות הספורט והחינוך הגופני לשנת תשנ"ז. התכנית חיברה בין תהליכים דידקטיים, חינוכיים וחברתיים אשר יושמו בבית הספר זה מכבר. נבנה שלד התנהגותי מרכזי אשר הבטיח את מהלכן התקין של תכניות הלימודים בתחומי הדעת השונים, וסיפק לסגל ההוראה "כלים" ברורים ואחידים להבטחת מוטיבציה ללמידה ולשיתוף פעולה של התלמידים. במקביל הורחבה תכנית החינוך הגופני בבית הספר בצורה משמעותית והפכה להקשר תומך להקניית מיומנויות איפוק ושיתוף פעולה לתלמידים. תכנית זו לא הייתה מטרה בפני עצמה, אלא אמצעי לחיזוק תפקודם היעיל של התלמידים בסביבות אחרות. הצוות החינוכי בבית הספר התלכד סביב עקרונות יסוד בתהליך מתמשך. הקו המנחה היה שמירה על ייחודיות תכניות  לימוד בתחומים השונים תוך שימוש בשפה התנהגותית אחידה, המובנת לכל חברי הסגל ולתלמידים, ובשיקולי דעת המבוססים על עקרונות משותפים; כל זאת לצורך פתרון בעיות. תכנית זו לוותה באיסוף נתונים על תפקודם ההתנהגותי והלימודי של התלמידים. נתונים אלה הוצגו בצורה גרפית והיו זמינים לתלמידים ולסגל, ועל ידי כך אפשרה הערכה מעצבת בכל נקודת זמן.
הספר מתאר "חיבור דידקטי" בין החינוך הגופני לבין ניתוח יישומי של התנהגות. הוא מציג את הרציונל התאורטי לחיבור ייחודי זה, את ההליכים היישומיים שניתן להחיל על מסגרות חינוך שונות, וכמו כן הוא מפרט את התהליכים שיושמו בפועל בבית הספר "הוד" לצד נתונים אמפיריים אשר תועדו במהלך יישום התכנית. מוצגים בו דפי עבודה המהווים בסיס ליישום התהליכים הדידקטיים, שניתן יהיה להתאימם ולעשות בהם שימוש במסגרות חינוך דומות.
שילוב של רציונל תאורטי עם כלים יישומיים המתיישב עם "האני מאמין" הבית ספרי, עשוי לשרת אנשי חינוך המעוניינים לאמץ את המודל ולהפעילו לאורך זמן זאת מטרתו העיקרית של – הספר. בספר דוגמאות מן העבר והמלצות ליישום בעתיד של תכניות דומות. בסוף שנת תשס"ב נסגר בית הספר "הוד" בשל שיקולים תקציביים/מנהליים ומערכתיים. סיום מצער זה קטע תהליך נפלא של יצירה חינוכית וצמיחה שהיו שותפים לו תלמידים ואנשי חינוך רבים במשך מספר עשורים.

המטען החינוכי והרגשי הרב בא לידי ביטוי במפגש הפרידה ובספר תיעודי אשר תיאר את התפתחותו ותרומתו של בית הספר "הוד" לדורותיו. חיבורנו מתמקד רק בעשור האחרון לקיומו של בית הספר "הוד" ומפרט היבטים ייחודיים בתוך תכנית הלימודים הכוללת. סגל בית הספר השתלב בהצלחה רבה במסגרות חינוך אחרות, שאליהן הביא עמו את הידע והאמונה אשר נרכשו במהלך שנות הפעילות בבית הספר "הוד". כך יצאו מסגרות חינוך אלה נשכרות.


תודה אישית למפקחת גב' חסידה דנאי, אשר ליוותה את יישום התכנית מראשיתה ועד סופה, – קשרה את החוטים והפכה את כל הרעיונות התאורטיים למעשיים.
תודה למנהלת בית הספר גב' אליס וובר, ולכל הסגל החינוכי, וכן למנהל החינוך בעיריית תל – אביב אשר תמך ביישום התכנית והיה קשוב לצרכיה השונים.
תודה מיוחדת למיכל הירשמן, בוגרת המגמה לניתוח התנהגות במכללה לחינוך גופני ולספורט ע"ש זינמן במכון וינגייט, אשר ריכזה את התכנית וסייעה להצלחתה במסירות וביכולת מקצועית יוצאת דופן. מיכל לקחה חלק בכתיבת פרק 10 ופרק 11 בספר זה.
תודה ללאה ליפשיץ ולזוהר דיין על הסיוע בעריכה.
תודה וברכות לתלמידים אשר גרמו לבית הספר "הוד" להיות כה מיוחד ואשר סייעו לצוות לשנס מותניים ולהצליח.
חן חן לוועדה מטעם האגף לתכנון ולפיתוח תכניות לימודים אשר ליוותה את הוצאת – הספר. חברות הוועדה השקיעו זמן רב ומחשבה בעריכתו. הערות הוועדה תרמו רבות לעיצוב התכנים ולליבון סוגיות מהותיות הקשורות בתכנית ההתערבות המוצגת בו.
הנני תקווה שהקריאה בספר זה תסייע ליישום תכניות דומות בהקשרים שונים ותעודד עשייה חינוכית יצירתית והתמודדות מוצלחת עם האתגרים החינוכיים שבפנינו.
איתן אלדר

למי הוא מתאים?

מדריך למורים ולצוותים במסגרות חינוך שונות​

תוכן עניינים

  • פרק 1 – התנהגות, למידה ומוטיבציה
  • פרק 2 – חינוך באמצעות פעילות גופנית
  • פרק 3 – הפחתת התנהגות בלתי רצויה באמצעים חיוביים
  • פרק 4 – בית ספר "הוד" כמודל – מהלכה למעשה
  • פרק 5 – השתלמות סגל – "יישור קו" תאוראי ויישומי
  • פרק 6 – תכנית התנהגותית כוללת
  • פרק 7 – תכניות פרטניות
  • פרק 8 – שילוב החינוך הגופני בתכנית הלימודים הבית ספרית
  • פרק 9 – קשר עם הפנימייה ועם גורמי חוץ
  • פרק 10 – מקליטה ועד להצלחה
  • פרק 11 – מסקנות והמלצות
  • רשימת המקורות
הספר ניתן לרכישה דרך הוצאת מעלות