חינוך להתנהגות בלתי רצויה – האם הורים ומחנכים מעודדים אלימות?

"האם אנו מחנכים את ילדינו להתנהגות בלתי נאותה?"

בהרצאה זו יוצגו תרחישים שונים המדגימים כיצד אנו "מעודדים" לעתים נקיטת דפוס התנהגות בלתי רצוי אצל תלמידינו, במקום בו היינו יכולים לחנכם להפגין שליטה עצמית ואיפוק. עידוד התנהגות בלתי נאותה אינו נעשה במתכוון, וברוב המקרים מקורו בכוונות טובות של הורים ושל מחנכים. אנו, באמת ובתמים, מעוניינים לתמוך בילדינו ולתרום לכך שיהיו בטוחים, שמחים וטובי לב. במקרים רבים אנו משיגים "הקלה לטווח קצר" (לדוגמה, התלמידים מפסיקים "להפריע" או להטריד), אך באותה הזדמנות אנו מלמדים אותם לבצע התנהגויות בלתי נאותות כדי להשיג את מבוקשם. התנהגויות מעין אלה עלולות להתפתח תוך זמן לא רב לאלימות לשמה.

כל התרחישים שיוצגו בהרצאה זו מתייחסים לעקרונות המסבירים כיצד מתפתחת התנהגות בלתי נאותה ואף התנהגות אלימה. כל תרחיש מלווה בהצעות – כיצד ניתן להימנע מעידוד אלימות מחד, ולהקנות מיומנויות איפוק, שליטה עצמית, שיתוף פעולה ומוטיבציה ללמידה, מאידך.

תפקידם של אנשי חינוך בהקשר זה הנו ראשון במעלה. קשה לצפות מגורמים "חיצוניים" להקשר בו מתפקדים הילדים (בית ומסגרת חינוכית) להשפיע בצורה משמעותית על התנהגותם. יתרה מזאת, כאשר הבית מתקשה להעניק את הנדרש, על המחנכים להיות רגישים במיוחד לתהליכים הנ"ל ולגלות מחויבות להקניית הערכים הרצויים והמיומנויות הנדרשות להצלחת הילדים גם מחוץ לסביבה החינוכית.

 

שתפו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב print
שיתוף ב email
מחפשים הרצאה אחרת ?